top of page
  • Skribentens bildPatrik

Morfar - musikvideon

När min morfar gick bort för några år sedan fick jag en ingivelse av att ge honom ett postumt verk som skulle spelas upp på gudstjänsten i Tyresö kyrka.

Det känns helt rätt att gestalta musiken med rörliga bilder från det snötäcka landskap som pryder omgivningen just nu i mitten av januari 2021. Jag har ansträngt mig för att förenkla skapandeprocessen så mycket det går, då jag normalt har en tendens till att överarbeta det jag gör, vilket inte skulle vara särskilt gynnsamt om jag skulle skapa något utifrån glädje.


I dagens läge är det viktigare att få ut detta stycke musik och sprida ljus och kärlek till omvärlden, än att lägga massor med tid på att filma och producera en professionell musikvideo. Den som kollar efter noggrant kan säkert se att jag vid tillfällen spelar annorlunda än det som hörs, vilket beror på att jag improviserade lite när jag filmades.


Allt är filmat samt klippt av mig på några dagar. Musiken är även komponerad och producerad av mig (den tog ca 1 vecka). Jag har dock inte spelat in fågelkvittret :-)


Det som kanske du som tittare/lyssnare frågar dig vid en första anblick är vad och varför det står "432 Hz" efter titeln? Förklaringen är att det nämligen är så att tills för inte så länge sedan var all världens musik stämd i denna frekvens eftersom den ansågs resonera överlägset bäst av alla stämningar (klicka på denna intressant länk för en fördjupning i ämnet). Grundstämning kallas det för och motsvarar vad tonen A4 är stämd i. Denna stämning framkallar många vackra övertoner och upplevelsen brukar vara att musiken "klingar i hela rummet".


Majoriteten av dagens musik är stämd i 440 Hz, vilket inte resonerar lika bra och skapar många falska klanger, vilket inte är särskilt gynnsamt för människan.


Jag upplever att denna grundstämning är mer i resonans med Moder Jord och öppnar hjärtchakrat på lyssnaren. Jag hade faktiskt en spännande upplevelse där två yogalärare lyssnade på ett av mina verk och sa att deras ena dotter som hade autism reagerade med överväldigande eufori till det hon hörde! Många antika instrument är också stämda för att resonera med 432 Hz och även människokroppen anses resonera bra med denna stämning.

Vad upplever du? Lämna gärna en kommentar i slutet av detta inlägg.



Jag har dock ett sorgligt minne kopplat till uruppförandet av detta verk vid morfars begravning i Tyresö kyrka. Det var nämligen så att när verket började närma sig sitt outro och inleda avslutningen för att fullbordas i en ljuv och stilla viskning, ansåg ljudteknikern att volymratten på mixerbordet fick göra ett abrupt slut på detta klingande, vilket kom som en chock för mig och resulterade i en abrupt omställning till nästa programpunkt i schemat.

"Jag blev så överväldigad av känslor att jag frös och svettades samtidigt."

Den första känslan som gick igenom mig var sorg. Nästa känsla på tur var skuld (som kom av den märkliga anledningen att jag i min interna dialog tyckte att det var själviskt av mig att tänka på mig och mina behov i detta ögonblick som tillägnats min morfar, istället för att vara tacksam för att ha haft möjligheten att skapa ett verk till honom). Därpå upplevde jag ilska; ilska på ljudteknikern; ilska på att jag inte varit tydligare vid soundcheckningen, och framförallt ilska på att jag och min familj berövades denna upplevelse. Jag hade inte i tanken att återuppleva detta ögonblick i en alternativ verklighet för att reparera skadan och sedan balansera orsak och verkan.


Apropå minnen, har jag hört att varje gång vi återupplever ett minne skapar vi händelsen på nytt inombords. Hjärnan ser ingen skillnad mellan dåtid och nutid. Idag har jag för länge sedan förlåtit ljudteknikern inombords, för att kunna gå vidare från den traumatiska upplevelsen och ombilda nya positiva associationer till verket. Nu är det dags att ge det en pånyttfödelse och upprättelse i en ny form, ackompanjerat med rörliga bilder. Dessa bilder är inspirerade av de upplevelser som min familj fick när de hörde verket för första gången.


Den gudomliga meningen med verket kanske var att omvandla sorg till glädje. Hoppas det kan göra detta för dig … må det fylla din dag med ljus!

79 visningar0 kommentarer

Liknande inlägg

Visa alla
Hippie.jpg

Patriks Blogg om livet

På denna blogg kan du läsa om mina tankar om allt mellan himmel och jord och förmodligen andra dimensioner också. Jag skriver om det som faller mig in...

  • Black Vimeo Ikon
  • Facebook
  • Black YouTube Ikon

Jag låter inspirationen leda vägen...

Det kändes lättast att bara låta sinnet transkribera det som flödade utifrån inspiration och ett öppet sinne, samt några gamla korn som börjat grodda sig. Kanske en och annan ekologisk frukt kan skördas när tiden är mogen?

Prenumerera

Tack för din prenumeration!

bottom of page